۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

نامه تاج زاده ؛ خبر اشتباه یا خیالبافی به جای تحلیل؟

نوشته شجاعانه و البته غیر واقع گرایانه سید مصطفی تاج زاده  ودعوت او از خاتمی برای شرکت در نمایش انتخاباتی ریاست جمهوری، دارای نکات متعددی است که رد بسیاری از آنها ، چندان مشکل نیست. مشغول نوشتن جوابیه ای براین تحلیل هستم .اما به عنوان مقدمه و قبل از انتشار پاسخ مفصل، مایلم حدس خود درمورد اطلاعاتی که مبنای تحلیل های آقا مصطفی است را بیان کنم . تاج زاده در بخشی از تحلیل انتخاباتی خود آورده است: «رهبر از عکس العمل پیش بینی ناشده آقای احمدی نژاد بسیار نگران است. برای نمونه هیچ بعید نیست که او رفتاری مشابه آن چه در انتخابات نظام پزشکی انجام داد، از خود بروز دهد و با رد صلاحیت کاندیدای مورد نظر خویش، انتخابات را باطل بخواند یا از برگزاری آن طفره رود و یا اساساً استعفا دهد! » تاج زاده توضیح نداده که واکنش احمدی نژاد به موضوع انتخابات نظام پزشکی ، در عمل چه حاصلی داشته که اکنون برمبنای آن ، از احتمال مقاومت احمدی نژاد در برابر مهندسی انتخابات ریاست جمهوری سخن می گویند؟ شاید تحلیل دقیق تر آن باشد که  احمدی نژاد با ورود به موضوع انتخابات نظام پزشکی ، احتمال موفقیت خود برای  ایستادگی در برابر «‌مهندسان انتخابات » را ارزیابی کرد و آنگاه که همراهی صد در صدی وزیر تازه منصوب شده بهداشت با «‌مهندسان انتخابات نظام پزشکی » را مشاهده کرد از موضع ظاهراً قاطع خویش ، عقب نشینی نمود.این تجربه به احمدی نژاد آموخت که در انتخابات ریاست جمهوری هم  نمی تواند بر روی همکاری وزارت کشور  حساب کند. ظاهراً‌برخی دوستان اصلاح طلب بیش از خود احمدی نژاد به توانایی های ماورایی رئیس دولت کودتا ایمان دارند. شاید هم خبر ها به صورت هدفمند و گزینش شده به تاج زاده  می رسد و او گمان می کند احمدی نژاد موفق شده تهدید خود برای ابطال انتخابات نظام پزشکی را عملی سازد!

نکته دیگری که در پاسخ مشروح خود به سید مصطفی تاج زاده به تفصیل به آن  خواهم پرداخت  وجود نشانه هایی در تحلیل اخیراوست که ثابت می کند او بر خلاف کروبی و رفسنجانی، وجود تقلب گسترده در انتخابات سال ۱۳۸۴ ـ دور اول ریاست جمهوری احمدی نژاد ـ را قبول ندارد ( تاج زاده :در انتخابات ۸۴ به گفته آقای عسگراولادی، وقتی رهبری از ایجاد اتحاد بین نامزدهای اصول گرا ناامید شد، به خدا توکل کرد و شاهد رقابت هفت نامزد با یکدیگر شد. از آن فضای نسبتاً آزاد اما با تخلفات آشکار، آقای احمدی نژاد بیرون آمد و نامزدهای اصلاح طلب، آقای هاشمی و نیز نامزد احزاب اصول گرا در انتخاباتی رقابتی، اگرچه با تخلفاتی که پیگیری نشد، رأی نیاوردند. رهبر می تواند این تجربه مثبت از نظر خویش را مجدداً تکرار کند. شاید مجدداً فرد مطلوبی از نظر ایشان رأی بیاورد، بدون آن که انتخابات یک اسبه برگزار شود). به نظر می رسد تاج زاده  انتخاب احمدی نژاد درسال ۱۳۸۴ را در روندی می داند که اگرچه با تخلفاتی همراه بوده اما تخلفات آن در حدی نبوده که کروبی و رفسنجانی ادعا کردند. بر حسب ظاهر او  با نظر موسوی و کروبی در مورد کودتا در انتخابات سال ۱۳۸۸هم  موافق نیست.  این بخش از تحلیل او را بخوانید :« .....هم انتخابات و هم دولت با آرای به مراتب کم تری در قیاس با سال ۸۸ و در نتیجه با پشتوانه ملی پایین تری مجبور است با معضلات رو به تزاید کنونی مواجه شود.» به موجب این جملات، ظاهراً تاج زاده رأی بالای احمدی نژاد در سال ۸۸ را قبول دارد اما گمان می کند در انتخابات سال ۹۲ ، کاندیدای دولت موفق به جلب آن میزان از رأی نخواهد شد. کسی نمی تواند تاج زاده را به خاطر اختلاف نظر با کروبی، موسوی و رفسنجانی در مورد دو انتخابات سال های ۸۴ و ۸۸ را محکوم کند اما خوب است به جای پیچیده گویی  واظهارات دو پهلو، صراحتاً با مردم سخن گفته شود. در این مورد هم در پاسخ تفصیلی خود ، سخن خواهم گفت.

۸ نظر:

  1. امروز تلوزیون یه کلیپ درباره فعالیت های شهرداری نشون داد که توی اون قالیباف هم بود...دارن براش تبلیغ میکنن

    پاسخحذف
  2. اصلاح طلبان به شروطی که خودشان برای رژیم استبداد دینی مبنی بر ازادی کاندید آنها در انتخابات قبلی (موسوی و رهنورد)گذاشته بودند پایبند نبودند و عدول و عقب نشینی از آن را سیاست ورزی میخوانند.چه کاری از دست انها بر می آید در صورت انتصاب شدن بر فرض محال ؟ تازه این در صورتی است که بخواهند.که البته نمیخواهند تغییری در ارکان قدرت صورت بگیرد.حنای آنها نزد اکثریت مردم دیگر رنگی ندارد.

    پاسخحذف
  3. با سلام
    به نظر من آقای تاج زاده با گفتن این جمله « .....هم انتخابات و هم دولت با آرای به مراتب کم تری در قیاس با سال ۸۸ و در نتیجه با پشتوانه ملی پایین تری مجبور است با معضلات رو به تزاید کنونی مواجه شود.» سعی داشتن به این موضوع اشاره کنن که از طرفداران احمدی نژاد کاسته شده مثلا اگر 6 میلیون طرفدار داشته الان شده2 میلیون و این کار را برای احمدی نژاد سخت می کنه نه این که احمدی نژاد برنده انتخابات بوده.
    با این وجود به نظر من آقای واحدی باید به این سوال پاسخ بدهند که در این شرایط چه کاری به نفع مردم و ایران هست و می تونه اوضاع را برای ما بهتر کند. با دست روی دست گذاشتن که کاری درست نمی شه
    باتشکر

    پاسخحذف
  4. "به نظر من آقای واحدی باید به این سوال پاسخ بدهند که در این شرایط چه کاری به نفع مردم و ایران هست و می تونه اوضاع را برای ما بهتر کند. با دست روی دست گذاشتن که کاری درست نمی شه."

    AFARIN BAR Sayed Hadi Hashemi

    پاسخحذف
  5. از دید این قلم (آغازگر انستیتو میراث مصدق*)، تایید صلاحیت نامزدی آقای خاتمی (یا حتی رفسنجانی) و بعد ندزدیدن رای ملت در این “انتخابات” (خرداد ٩٢) نشان خواهد داد که آیا کودتاچیان سال ٨٨ ( پس از شکست مفتضحانه پروژه “ یکدست سازی حاکمیت ” ) سر عقل آمده اند و (حالا که دزدی هایشان را کرده — ولی به بن بست رسیده اند) آیا لا اقل در جهت احترام به منافع ملی کشور (که بقای خودشان هم به آن بستگی دارد) عقب نشینی آبرومندانه خواهند کرد یا نه؟
    قبول نامزدی آقای خاتمی (و ندزدیدن رأی مردم در خرداد ٩٢) یک بازی برد – برد، و پافشاری بر ظلم جاری در کشور یک بازی باخت – باخت برای آقای خامنه ای خواهد بود.
    بنابراین، حمایت از کاندیدا شدن آقای خاتمی (و یا رفسنجانی) یک فریضه برای عاشقان خشونت پرهیز معنویت، ایران و آزادی است.
    امروز (و بویژه امروز) ای محمد خاتمی بار دیگر از تو می خواهیم که بیایی…تا دوباره آفتاب صبح امید از مشرق “میزان رای ملت است” طلوع کند.
    سبز باشی خاتمی!
    مجتبی آقامحمدی
    امضا کننده فراخوان “خاتمی بیا” در وبگاه
    آفتاب صبح امید
    http://www.salamkhatami.com

    * انستیتو میراث مصدق بزودی آغاز تور سخنرانی " آگاهی مصدق / سیاست خارجی عاقلانه میخواهیم " را در امریکا (در همکاری با یک سازمان مردمی صلح طلب آمریکایی) در این وبگاه اعلام خواهد کرد: http://www.mossadeghlegacyinstitute.org/

    پاسخحذف
  6. سلام آقا مجتبی می تونم نظر شما را در مورد اظهارات رفسنجانی در مصاحبه به نام صراحت نامه را بدانم در روزنویس شما

    پاسخحذف
  7. جناب آقای مجتبی واحدی تا کنون در چندین و چند یادداشت تلاش کرده بود تا از وجهه و آبروی «ابوالفضل قدیانی» در جهت تسویه حساب خودش با اصلاح‌طلبان داخلی استفاده کند و برای توجیه عبور خودش در تاکید بر تحریم انتخابات مدام به نامه‌های آقای قدیانی ارجاع می‌داد. به چند مورد زیر دقت کنید:

    ۱- یادداشت حکومت شهدا را مصادره می‌کند، ما زندانیان را مصادره نکنیم.
    در این یادداشت که اتفاقا بر خلاف عنوانش تلاش می‌کند آقای قدیانی را به سود مطلوبات آقای واحدی مصادره کند و بگوید اصلاح طلبان حق ندارند نام او را در کنار نام خود بیاورند.
    (اینجا http://seyedmojtaba-vahedi.blogspot.co.uk/2012/09/blog-post_9.html)

    ۲- توهم و خود محوربینی اصلاح‌طلبان
    در این یادداشت آقای واحدی مستقیم سراغ اصل مطلب می‌رود: *«به عبارت دیگر به باور من شرکت در انتخابات، امری بیهوده است که بیشترین بهره آن به رهبر مستأصل جمهوری اسلامی می‌رسد. این موضعی است که برخی زندانیان شجاع جنبش سبز همچون ابوالفضل قدیانی نیز آن بر آن پای فشرده اند و به نظر می رسد مورد تأیید رهبران نمادین جنبش نیز می باشد».*
    (اینجا: http://seyedmojtaba-vahedi.blogspot.co.uk/2012/12/blog-post_6.html)
    متاسفانه فعلا دست رهبران جنبش سبز از تکذیب یا تایید سخنان آقای واحدی کوتاه است اما خوش‌بختانه وضعیت ابوالفضل قدیانی هنوز به وخامتی نرسیده که کسی بخواهد سخنگوی خودخوانده او شود.

    حالا نامه دعوت از سیدمحمد خاتمی برای حضور در انتخابات از جانب زندانیان سیاسی منتشر شده و امضای ابوالفضل قدیانی هم پای آن قرار گرفته است. به نظر شما آیا آقای واحدی حاضر است ادعاهای خود را پس بگیرد؟ آیا می‌آید بگوید من اشتباه کردم؟ آیا می‌پذیرد آن گروهی که قصد مصادره زندانیان جنبش را داشتند اصلاح‌طلبانی نبودند که صرفا مواضع مشترک خود را اعلام می‌کردند بلکه آنان «مصادره طلب» هستند که کنار گود می‌نشینند و حرف خود را در دهان دیگران می‌گذارند؟

    پاسخحذف
  8. این هم دو شعار موجز انتخاباتی برای امروز ایران -- بر لبه پرتگاه

    رفسنجانی، آزادانی /// خاتمی، نجاتمی

    سبز باشید

    مجتبی آقامحمدی
    آغازگر و هماهنگ کننده -- انستیتو میراث مصدق
    http://www.mossadeghlegacyinstitute.org/

    پاسخحذف