۱۳۹۲ خرداد ۲۶, یکشنبه

پیروزی بود اما ....

 دیدن لبخند بر چهره های غم گرفته ایرانیان، هر کس را که کوچک ترین علاقه ای به هموطنان داشته باشد شادمان می کند. من نیز اگر چه هزینه پرداخت شده برای شادی امروز برادران وخواهران خود در ایران را بسیار سنگین می دانم اما  به شادی آنان شادم . در عین حال مایلم چند نکته کوتاه را گوشزد نمایم

۱ـ آقای روحانی نمی تواند انکار کند که رأی خود را مدیون همه کسانی است که مستقل ازدلبستگی های شناخته شده  سیاسی ، از خود خواهی های رهبر به تنگ آمده و اصلاح اساسی در مدیریت کلان نظام را خواستار هستند این مسأله باید همواره به یاد او باشد.

۲ـ  نظر سنجی های قبل از انتخابات  نشان داد« ترس و وحشت» یا« رودربایستی و مصلحت سنجی» آنچنان فضای کشور در کنترل گرفته است که هیج نهاد حکومتی یا مستقل نمی تواند از طرق علمیِ رایج در جهان ، ارزیابی صحیحی از خواسته ها  و علاقه مندی های ایرانیان داشته باشد.  همچنین عدم تحقق پیش بینی اغلب تحلیل گران در خصوص تقلب در این انتخابات   نشان داد هنوز ابعادی از سیستم مافیایی  حکومت ایران ، مخفی است که پیش بینی تصمیمات  و زد وبند های رهبر را گاه غیر ممکن می سازد.اگرچه می توان حدس زد ناتوانی خامنه ای در  تحمل فشار های خارجی به ویژه تحریم های خرد کننده ـ  و تسلیم اعلام نشده او در برابر این فشارها، قطعاً از عوامل مؤثر بر« روند پیش بینی نشده انتخابات» بوده است.
۳-   رهبر جمهوری اسلامی در حالی به نتیجه انتخابات تن داد که ترکیب مخالفان آتشین روحانی و موافقان او ـ غالباً  منتقد، مخالف و معارض رهبر جمهوری اسلامی ـ  ثابت می کند   رأس حاکمیت، شرایط متزلزل خود را درک کرده و برای نجات از مهلکه فعلی به رفراندومی غیر رسمی علیه رهبر تن داده است. پس با قاطعیت می توان گفت اگر هاشمی رفسنجانی ، خاتمی و یاران سرشناس آنها به اندازه تحریمی ها « بحران زدگی نظام  ورهبر » ونیاز او به برگزاری انتخاباتی با شکوه برای خروج از انزوای داخلی و خارجی را درک کرده بودند می توانستند قبل از ورود بی قید و شرط به انتخابات، شرایط خویش را بر رهبر تحمیل و حتی فردی نزدیک  به جنبش سبز را به عنوان کاندیدای خود از فیلتر ناعادلانه شورای نگهبان عبور دهند .همین نکته  مرا تشجیع می کند که همچنان از تصمیم خود برای تحریم انتخابت قبل از تحقق شرایط حداقلی، حمایت نمایم 

۲۲ نظر:

  1. متاسفانه اصلاح طلبان- بیشتر آقای خاتمی- هیچوقت نتوانستند در موازنه قدرت از رهبر پینت بگیرن. ما این مساله رو در زمان کوی دانشگاه دیدیم. امیدوارن آقایون از این نیروی عظیم مردمی استفاده کنند - و درخواست آزادی موسوی و کروبی را مطالبه کنند.

    پاسخحذف
  2. در مورد مافیای سیاسی- فکر می‌کنم میشود نتیجه گرفت اقای خامه‌ای پرقدرت‌ترین مهره هستند که از این طریق و تقلب نکردن به بقای جمهوری اسلامی و خودشون کمک کردن

    پاسخحذف
  3. یکی‌ به ما توضیح بده، اصلاح طلبها چه چیزی را میخواهند اصلاح کنند؟ اصلاحاتی که مردم میخواهند اصلاح قانون اساسی‌، برچیدن بساط‌های غیر منتخب مردم از قبیل ولایت فقیه، شورا‌های نگهبان و تشخیص مصلحت است، برچیدن بسیج و سپاه غیر مردمی، آزادی احزاب و رسانه میباشد

    پاسخحذف
  4. گرد و خاک همه جا را فرا گرفته و نمی شود متوجه شد بعد از خوابیدن گرد و خاک، با چه صحنه هایی مواجه خواهیم شد. به گمانم حکومت نیز هنوز متوجه نیست که در کجای کار هست همچنانکه من تحریم کننده و مردم تحریم نکننده. فعلا حکومت توانست یک چهره خوبی از خود نشان دهد و بلافاصله از انزوا در آمد در عرض چند ساعت، از طرفی جنبش سبز با قدرت به خیابانها آمد و تمام شعارهای خود را فریاد زد، فعلا هیچ چیز معلوم نیست. ممکن است رهبر انقلاب در عرض چند هفته "دبه" کند و کاسه کوزه را به هم بریزد، ممکن است رهبر انقلاب تغییر رویه دهد، ممکن است ......... هیچ چیز مشخص نیست.

    پاسخحذف
  5. من معتقدم این سناریوی پیچیده قبلا در میز مشترک هاشمی - خامنه ای توافق شده بود و خامنه ای در صورت زیاده خواهی جریان مقابل میز را بهر قیمت بهم میزد .زمزمه های سال گذشته در خصوص بهبود اوضاع بعد از انتخابات نشانه اتخاذ چنین سیاستی بود - قبل از ثبت نامها نیز نوید پیروزی روحانی شنیده شده بود و تحرک خاتمی و هاشمی بهمین دلیل سرکوب شد

    پاسخحذف
  6. سلام من همیشه با مواضع آقای واحدی موافق بودم
    ولی من بعید می دونم که با این رهبر با این سپاه کسی بتونه کاری کنه.
    به هر حال نظام مجبور بود یک نفر رو بیاره که با آمریکا کنار بیاد و بعد هم اونو متهم کنه به سازشکاری.
    امیدوارم زندانی های سیاسی آزاد بشن و کسانی که زبون اسانلو رو بریدن محاکمه

    پاسخحذف
  7. آقای واحدی- من از آقای خامنه‌ای در شگفتم- رفتار آقای خامنه‌ای مخالف پیشگویی تمامه تحریمیها بود. من اصلا هنوز باورم نمی‌شه اون اجازه داد بانده رفسنجانی‌ بیاد بالا- در صورتی‌ که میگفت برگشت به عقب معنی‌ نداره

    پاسخحذف
  8. آقای واحدی مطمئن هستم اگر آقایان خاتمی ، هاشمی می خواستند مانند شما باشند که الآن کنار شما در آمریکا بودند آن ها ماندند و با سیاست ورزی معتدل کام ملت را شیرین کردند اما بدانید امثال شما جایی در کنار ملت ندارید شما در خوش بینانه ترین حالت در کنار رجوی و رضا پهلوی هستی و در تنهایی خود خواهی سوخت و غصه ی عجول بودنت در فرار از کشور را خواهی خورد.

    پاسخحذف
  9. با سلام به همه عزیزان
    خود من جزو کسانی بودم که اظهار میداشتم مشکل ما شرکت کردن در انتخابات نیست بلکه مشکل نادیده گرفته شدن آرای ما میباشد و از آنجایی که هیچ نشانه ایی از عدم تقلب نمیدیدم در این انتخابات شرکت نکردم ولی اکنون به این نتیجه رسیده ام که نتیجه اعلام آرای مردم به احتمال زیاد به این خاطر بوده است که دولت احمدی نژاد رد صلاحیت مشایی را تلافی کرد تا از این طریق نشان دهد که عملکرد شورای نگهبان و رهبری اشتباه بوده و سعی نمود حکومت را در چهار سال پیش رو و یا در هشت سال آینده یکبار دیگر رودر روی مردم قرار دهد.چرا که احمدی نژاد همانند هاشمی و یا خاتمی نیست که با مدارا نمودن سعی در انجام کار سیاسی باشد.به نظر من احمدی نژاد و دارودسته وی طرفدار نظریه یا مرگ یا زندگی هستند و هیچ راه میانه ایی را دنبال نمیکنند.سخن آخر اینکه به نظر من روحانی انتخاب خود را هر اندازه که مدیون ملت ایران میباشد به همان اندازه مدیون احمدی نژاد است.

    پاسخحذف
  10. جناب واحدی با تمام مواضع شما همیشه موافق بوده و هستم ولی فکر نمیکنم کسی بتواند با وجود این رهبر کاری برای ایران و ایرانی و این وطن انجام دهد . اولا امیدوارم که آقای روحانی توسط رهبری و ......... لجن مال نشود . دوما مردم از اصلاح طلبان انتظار دارند که اصلاح کنند از اصلاح قانون اساسی و حذ ف رهبری و ولایت فقیه گرفته الی آخر .

    پاسخحذف
  11. شما به عنوان یک اندیشمند و روزنامه نگار همیشه برای من قابل احترامید.من هم تا روزهای آفر تصمیم برای حضور یا عدم حضور نگرفته بودم ولی در روزهای آخر شرکت کردم.به نظر من ما باید با اهداف کوچک شروع کنیم،چون در شرایط کنونی سنگ بزرگ علامت نزدن هست.به نظرم حرکتی که آهسته و پیوسته به بار بشیند قوی تر و معتدل تر خواهد بود.ما در این 4 سال باید بیشتر از روزنامه ها و نظرات متفکرانی مثل شما باید استفاده کنیم تا قدم های مثبت مثل تمرین بحث و گفتگو احترام به اقاید و... رو یاد بگیریم.از شما خواهش میکنم در این موارد که چندین بار دیدم شما در بحث ها چگونه به عقاید دیگران احترام می گذارید،به ما هم یاد بدید تا در این 4 سال نسلی متفکر،شما و دیگر استاید مثل مسعود بهنود ها و... پرورش بدید. پاینده باشید.

    پاسخحذف
  12. شما گفته بودید در صورت برنده شدن روحانی و عدم تقلب مدتی‌ سکوت خواهید کرد :الوعده وفا

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چرا می‌خواهید تنها صدای روشنفکر واقعی را خاموش کنید؟

      حذف
  13. دوباره عوام افتادند در دام . از چاله موش اردکان افتادیم در چاه سرخ

    پاسخحذف
  14. به این میگن دموکراسی اذنی یعنی اگه آغا خواست رای مردم خوانده میشود و گرنه باید دنبال رایت بری کهریزک

    پاسخحذف
  15. از همه خوشحال تر رهبر است. که نمایش بی عیب و نقصی را به اجرا گذاشتند .همه در نقش خود خوب بازی کردند از لولوی جلیلی تا محللی خاتمی و رفسنجانی و نماینده او در شورای امنیت ملی که نقش جاده صاف کن را به عهده دارد تا دوباره همون بلائی را سر مخالفین بیاورند که در زمان خاتمی آوردند.
    به هر حال همه دور هم نشسته و به ریش ملت میخندند

    پاسخحذف
  16. من شخصا فکر میکنم مردمی که رای دادند اشتباه کردند چرا که با این کار عمر رژیم را زیاد کردند. ولی فکر کنم بسیاری از اینها پس از اولین مصاحبه روحانی پس از انتخاب پی به اشتباه خود بردند و اطمینان دارم اکثریت آنها پس از انتخاب کابینه روحانی پی به اشتباه خود خواهند برد.

    تا زمانی که مردم به خیابان نریزند و خواهان تغییر رژیم و قانون اساسی نشوند این دور باطل ادامه خواهد داشت. آنها که به اصللاحات تدریجی معتقدند اندکی مقایسه کنند وضع فعلی مملکت را با 10و20و30 سال قبل. ما در یک دور باطل داریم میجرخیم نه در یک روند رو به اصلاح.

    پاسخحذف
  17. آقای واحدی من با بیشتر تحلیلهای شما موافقم ولی اگر مردم هم شرکت نمیکردند باز کیهان و بیت حماسه سازی میکردند مخصوصا که انتخابات شوراها همزمان بود با انتخابات ریاست جمهوری! میشود گفت پس مردم چیز زیادی از دست ندادند حداقل شانس خودشان را امتحان کردند! اگر چه نباید زیاد ذوق زده شد و انتظار معجزه داشت ولی ذره ای هم اوضاع بهتر شود طبقه متوسط تقویت میشود و دمکراسی خواهی و جامعه مدنی پیشرفت میکند و مسیر رسیدن به دمکراسی و سکولاریته کمی کوتاهتر میشود. حال اگر مردم شرکت نمیکردند چه میشد؟ شاید حاکمیت بی هزینه تر مهره خودش را بالا می آورد و در بهترین حالت اگر مهره مد نظر آقای روحانی هم بود( در صورتی که حاکمیت درک کرده باشد که چقدر در لبه پرتگاه است و احتیاج به حضور مهره هایی چون روحانی دارد برای طولانی تر کردن عمرش) تفاوت بزرگی با شرایط اکنون وجود داشت، زیرا اکنون حداقل مهره مربوطه ناچار است به مطالبات مردم واکنش نشان دهد. ولی اگر مردم رای نداده بودند شاید نادیده گرفتن مطالباتشان خیلی کم هزینه تر می بود! و اگر مهره مد نظر امثال جلیلی و قالیباف می بود، باز هم حضور مردم هزینه تقلب را بسیار بالا برد و مجبورشان کرد به رای توجه کنند، اگرچه قطعا آرا را مهندسی کردند! مثلا آرای جلیلی را احتمالا بیشتر اعلام کردند و آبروریزی را کمتر کردند یا آرای روحانی را در لب مرز 50 درصد نگه داشتند و قدرت حقیقی اتحاد مردم را کمتر نشون دادند! ( چون این نه این آرا را به خودشان درک کرده اند)
    با این همه آیا این شرکت مردم حتی یک قدم هم به روند دمکراسی خواهی کمک نکرده است؟ بسیار علاقمندم بدانم حرکت درست از نظر شما چه بوده است؟ آیا شرکت نکردن به سمت انقلابی گری نمی رفت؟ لطفا شما یا هر کدام از دوستان دیگر به سوالهای من پاسخ گویید. از توجهتان بسیار ممنونم.

    پاسخحذف
  18. جناب رایا بختیاری

    تفاوت رای دادن و رای ندادن در این است که حالا رژیم با دست پر با دنیا چانه میزند. و ما میدانیم رژیم مصالح خودش را در این چانه زنیها در نظر می‌گیرد و نه‌ مصالح ملت.

    پاسخحذف
  19. اقای واحدی برادر عزیز قبول کن تحلبل هایتان نسنجیده است .اگر ناراحت نشوی باید بگویم شما اله کرم اینوری هستی برادر محترم سیاست کار هر کسی نیست فکر یک کار دیگه باش کنترل کارها از دستت در میره ها از من گفتن خود دانی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. لطفا بفرمایید الله کرم یعنی چه. من شخصا هیچوقت نظرچماقدارانه از آقای واحدی ندیدم. حتماشما چشم بصیرت دارید یا بایک مویز گرمی کرده اید. ضمنا من خودم از روز اول که این جانوران سرکار آمدند طرفداری براندازی بودم واصلاح طلبی را اتلاف وقت میدانم.

      حذف
  20. امروز اصلاح طلبی و اصلاحات مانع اصلی رسیدن به دمکراسی شده است .
    اصلاح طلبان با هم خوری عده ای از آنان با حاکمیت و نیز امید به اصلاح امور و دیکتاتوری دینی خواسته و یا ناخواسته مانعی اساسی شده اند برای تعیین تکلیف بسیاری از خواص و عوام برای دریافت ضرورت روشن شدن وضعیت حکومتی ایران . در صورتی که به عنوان مثال منتخب ملتی که با شعار رفع حصر رهبران جنبش همیشه سبز به قدرت رسیده کلامی از روز انتخابات تا اکنون دراین باب نزده( چه رسد به قدمی ) و همراهان اصلاح طلب او نیز ( خاتمی - هاشمی و یاران و انصارش ) مردم را به صبر در مورد مشکلاتی بمراتب کوچک تر از آزادی رهبران جنبش می خوانند

    پاسخحذف