۱۳۹۲ خرداد ۲۳, پنجشنبه

خامنه ای چرا گفت ؟ چرا عقب نشینی کرد؟

سید علی خامنه ای که چند روز قبل ، شرکت در انتخابات و رأی به هر یک از کاندیداهای هشت گانه را « رأی به نظام جمهوری اسلامی » خوانده بود در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرد :« ممکن است بعضی افراد به دلیلی نخواهند از نظام اسلامی حمایت کنند اما از کشورشان که می خواهند حمایت کنند. همه باید در انتخابات حضور پیدا کنند».اکنون می توان این پرسش را مطرح کرد که علت آن ادعای مغرورانه چه بود و این عقب نشینی مفتضحانه به چه دلیل صورت گرفته است؟ برای پاسخ به این پرسش باید مدتی به عقب رفت و تحلیل های ارائه شده توسط برخی اصلاح طلبان حکومتی را مورد توجه مجدد قرار داد.

از نخستین روزهایی که موضوع نمایش انتخاباتی  به بحث اصلی گروهی از فعالان سیاسی تبدیل شد بسیاری از  افراد  بر این نکته تأکید می کردند که خامنه ای برای بازسازی بخشی از مشروعیت زایل شده خویش ، به برگزاری انتخاباتی با حضور گسترده مردم نیاز دارد. اما گروهی از اصلاح طلبان که گویی از قبل خود را برای شرکت بدون پیش شرط در انتخابات آماده می کردند مدعی شدند رهبر جمهوری اسلامی ، انتصاباتی آرام و بی دردسر را بر انتخاباتی با حضور گسترده و طلب کارانه مردم ترجیح می دهد.  سخنان چند روز قبل سید علی خامنه ای  و ادعای او در خصوص « رأی به هر کاندیدا  = حمایت از جمهوری اسلامی »، موجب شعف فراوان اصلاح طلبان حکومتی  و همفکران آنها گردید.  دوشب قبل یکی از همین دوستان ، با من تماس گرفت و با لحنی فاتحانه گفت : « دیدی اشتباه می کردی ؟ حالا قبول کردی که خامنه ای نه تنها نیازمند حضور پرشکوه مردم در انتخابات نیست بلکه با سخن اخیر خود در خصوص انتساب آرای شرکت کنندگان در انتخابات به حمایت از نظام در واقع به دنبال عصبانی کردن مردم و منصرف ساختن آنها از شرکت در انتخابات است ». به آن دوست گفتم : «‌من همچنان معتقدم خامنه ای به شدت محتاج حضور گسترده مردم درانتخابات است . اگر او اکنون شرکت در انتخابات را به معنای حمایت از نظام ـ بخوانید تمکین از رهبر ـ می داند تنها به این دلیل است که تقلای برخی چهره های شاخص اصلاحات و اصرار بخشی از اپوزیسیون بر حضور در انتخابات ، خیال او را آسوده کرده و لذا او در آخرین روزهای پیش از نمایش  انتخاباتی، به فکر مصادره حضور اصلاح طلبان و مخالفان افتاده است. »  به آن دوست گفتم : « خامنه ای به دروغ  از حماسه سیاسی سخن گفت و هدف او فقط کشاندن مردم به صف های انتخاباتی بود. او آشکارا مشاهده کرد که هیچیک از رفتارهای خودخواهانه اش  در حذف چهره هایی که می توانستند مورد اعتماد مردم باشند موجب کناره گیری اصلاح طلبان حکومتی از این نمایش نشده  و حتی شاهد آنست که رفسنجانی و خاتمی وبرخی افراد دیگر، بیش از خود او برای تحقق حماسه سیاسی ، تقلا می کنند . پس حق دارد به مصادره زود هنگام حضور احتمالی مردم در انتخابات بیندیشد.»  

اما ظاهراً ارزیابی های نهایی و بررسی های پایانی توسط نهادهای اطلاعاتی  وامنیتی ، خامنه ای را از خواب بیدار کرده و به این نتیجه رسانده که تلاش برخی چهره های موجه برای کشاندن مردم به عرصه انتخابات  نمی تواند موجب ایجاد موج انتخاباتی در کشورشود. لذا شخصاً به میدان آمده و با عقب نشینی از اظهار نظر خودخواهانه چند روز قبل، تلاش جدیدی را برای جلب مشارکت عمومی آغاز کرده است والبته این تلاش می تواند از سایر اقدامات او  مؤثر تر باشد. 
تردیدی ندارم که فردای برگزاری نمایش انتخاباتی، رهبر خود خواه جمهوری اسلامی بار دیگر ادعای گزاف خود را مطرح خواهد کرد و البته  آن روز در طرح مجدد ادعای خود- رأی به هر کاندیدا = حمایت از جمهوری اسلامی ـ  تنها نخواهد بود و همه کاندیداها از جمله حسن روحانی   همین سخن گزاف را تکرار خواهند کرد. برای اثبات ادعای من، زمان زیادی لازم نیست اما خوب است کسانی که تصمیم به حضور در نمایش انتخابات را دارند لختی به این سخن نیز بیندیشند

۱۰ نظر:

  1. بر فرض اینکه روحانی رئیس جمهور شود هم قدرتش از رفسنجانی کمتر است هم مقبولیت اش از خاتمی کمتر است هم شهامتش از احمدی نژاد پائین تر. بنا بر این تا زمانیکه اصل ولایت فقیه وجود دارد چیزی تغییر نخواهد کرد .ولی دعوت خامنه ای نشان از ضعف دارد و برای او حمایت از کشور معنی حمایت از او را دارد.در واقع فرصتی بدست آمده است که با تحریم انتصابات .از ریشه مشکل این سرزمین بلا خیز و این مردم بلا کش حل شود

    پاسخحذف
  2. جناب واحدی با تمام احترامی که برای تحلیلهای شما قایلم من فکر میکنم مخاطبان حکومت فقط ما مخالفان نیستیم وباید برای موافقان خود هم میوه ای در سبد داشته باشند. به نظر من مخاطب سخن اول خامنه ای طرفداران بی بصیرت و منفعل خودش بوده که به پای صندوق بکشونشون و حالا که خیالش از شرکت نسبی مردم مخالف هم راحت شده با تغییر موضع بدنبال ترقیب مخالفان بی بصیرت و منفعل هم هست که از جنگ و تحریم اقتصادی میترسند و حاضرند این حکومت باشه ولی جنگ و تحریم اقتصادی نه و قدرت تحلیل و حافظه ندارند که تشخیص دهند این نیز حرفیست مفت ... اگرجه تعداد این دسته خیلی نیست ولی همونجور که گفتید با اطلاعی که بهش دادند فهمیده که هنوز تعداد آرا به حد مورد علاقشان نرسیده و بااین تغییر موضع بدنبال آرا آنان هم هست و این عقب نشینی در کلام نیست که ایشون اصلا آدم این حرفها نیست، شما که بهتر از ما میشناسیدش

    پاسخحذف
  3. جناب واحدی عزیز با سلام!
    سؤال من این است که آیا به فرض با حضور 20 درصدی مردم، حاکمیت آن را اعلام می‌کند و بعد از آن به‌عنوان شکست یاد می‌کند و بعد آقای خامنه‌ای متنبه می‌شود؟ آیا همه‌ این ها که گفتید در هر صورت رخ نخواهد داد؟

    پاسخحذف
  4. تقریباً همه جای دنیا همه می دانند که در سودان چین ایران کره شمالی بلاروس میانمار الجزایر کوبا سوریه ترکمنستان و امثالهم حکومت ها خواست حاکمان را بر مردم تحمیل می کنند و مخالفان در آن جا سرکوب می شوند. فریب نمایش های عوام فریبانه این کشورها را هم نمی خورند. هیچ وقت جامعه جهانی از شنیدن رای 99 درصدی صدام یا از ضجه های شهروندان کره شمالی در تشییع جنازه رهبر آسمانی شان یا از رژه های باشکوه روز کارگر در کشورهای کمونیستی فریب نخورد که این حکومت ها پایگاه مردمی دارند. نمونه اش همین که شما همین الان از وجود دیکتاتوری در هرکدام از این کشورها مطلعید.
    این عقیده که بالا بودن آرا نشانه مشروعیت نظام است فقط دو گروه معتقد دارد: شخص رهبر مملکت، و اپوزیسیون ضد او!!
    وگرنه هر راهپیمایی 22 بهمنی و هر میزانی از مشارکت در انتخابات غربی ها را فریب نمی دهد. این که تنها همراه نظام در این ادعای سی ساله اش اپوزیسیون همان نظام باشد نشان می دهد نظام یک هندسه و فضای فکری ست که مخالفانش هم در همان هندسه به سر می برند؛ گیرم در جهت عکس!

    پاسخحذف
  5. Khamenei ba in aghabneshini hemayatesho az rohani beh esbat resound, chon nemitavanad alani az ou hemayat va midanad keh tahrim entekhabat az tarafeh mardom baeseh pirouz shodaneh jalili khahad shod keh dar natijeh nezameh eslami ra beh partgah nazdiktar khahad kard.

    پاسخحذف
  6. آقای واحدی عزیز
    امیدوارم که همه اینها که گفتید اتفاق بیافتد. اما یک مسئله برایم لا ینحل است و آن اینکه چطور شد که این گربه عابد و زاهد و مسلمانا گشته ؟ این بی وطن تا امروز دم از وطن و مملکت و کشور نمیزد حالا چه حقه بازی و سالوس بازی و سیاه بازی در سر دارد و چه خوابی برای این ملت دیده است ؟؟؟!!!!!!

    پاسخحذف
  7. سلام آقای واحدی
    تا موقعی که رسانه ی تزویرکار میکند اگر شرکت در انتخابات واقعا پرشور باشد که گفته خواهد شد که حماسه سیاسی خلق شد ولی اگر پرشور نباشد هم بازهمین اتفاق خواهد افتاد.این را چگونه ارزیابی میکنید؟

    پاسخحذف
  8. با سلام آقای واحدی عزیز:

    من متن زیر را نوشته‌ا‌‌‌م و دلایل خود را برای شرکت در انتخابات توضیح داده‌ام. خوشحال میشوم اگر ایرادی در آنها می‌بینید نظرتان را به صورت کامنت بگذارید:

    فکر می‌کنم که به دلایل زیر باید در انتخابات شرکت کرد:

    ۱)قبول دارم که حسن روحانی کاندیدای ایده‌آل جامعه نیست ولی‌ باید همواره با توجه به شرایط موجود بهترین بازی و بهترین حرکت را انجام دهیم. نباید خود را اسیره‌ توهومات مدینهٔ فاضله کنیم و به دنبال انسان کامل بگردیم.

    ۲)کسانیکه انتخابات را تحریم می‌‌کنند به سادگی‌ در جهت خواست حکومت حرکت میکنند. شاید بعضی‌ها رأی خود را تأییدی بر حاکمیت بدانند و فکر کنند با تحریم به حاکمیت می‌گویند که مخالف این نوع انتخابات هستند. مسلم است که حاکمان خوب می‌دانند که اکثر مردم از شرایط موجود ناراضی هستند. اما آنچه باعث هراس واقعی‌ حاکمان میشود اجماع جامعه ناراضی ٔبر سر یک کاندیدا و شرکت حد اکثری آنها در انتخابات می‌باشد. به همین علت هاشمی‌ رد صلاحیت شد. حکومت بیش از اینکه از اشخاص مخالف بترسد از اجماع مخالفان بر روی یک شخص در انتخابات هراس دارد. در صورت اجماع، مخالفان در انتخابات پیروز خواهند شد و اگر تقلب صورت بگیرد به دنبال رأی خود خواهند بود. در هر دوی این سناریو‌ها حکومت بازنده خواهد بود. پس هیچ دستاوردی در شرکت نکردن در انتخابات وجود ندارد.

    ۳)کشور ما دورانی خاص و خطرناک را سپری می‌کند. خاص بدین جهت که کشور با نرخ تورم بالا، نرخ بیکاری بالا، فقر فزاینده، تعطیلی پی‌ در پی‌ کارخانه‌ها، کودکان کار، میزان اعتیاد بالا و زنانی که به خاطره تأمین نیاز فرزندان خود تن‌ فروشی می‌کنند، روبروست. خطرناک بدین جهت که خطر جنگ و تجزیه ایران را تهدید می‌کند. با روی کار آمدن جناح راست ایران به جنگ با دشمن خارجی‌ و تجزیه از درون نزدیکتر میشود. در شرایط حاضر که کشور با سرعت به سمت پرتگاه و سقوط در حرکت است شاید نتوان به حرکت به سمت قله پیشرفت و ترقی‌ فکر کرد ولی‌ حداقل می‌‌شود از سقوط ایران به پرتگاه تباهی و جنگ و تجزیه جلوگیری کرد. با روی کار آمدن روحانی خطر جنگ کاهش می‌یابد و امید است که وضع اقتصادی نیز بهبود یابد.

    ۴)تجربه موفق کشورهای دیگر در گذار از دیکتاتوری به دموکراسی نشان داده که بهترین روش برای تغییرات حکومت صندوق رای می‌باشد(آرژانتین، شیلی، آفریقای جنوبی،....). سیستم مشابه در تمام این کشورها بدین گونه است که فشار جامعه ناراضی باعث شده که حاکمیت در انتخابات به حضور افراد متعادل تری از درون حکومت تن‌ دهد. با ادامهٔ فشار جامعه بعد از انتخابات بر این فرد متعادل که متعلق به حاکمیت می‌باشد در مرحله بعد توانسته منجر به گذار از حاکمیت دیکتاتوری به حکومت دمکراتیک شود. روحانی می‌توان همین این مرد متعادل برای ایران باشد.

    پاسخحذف
  9. یه حرف آخر رو به اونهایی که دوست ندارن در انتخابات شرکت کنن میزنم :
    سال 84 ما نرفتیم رای ندادیم و حق اعتراضی برای خودمون قائل نشدیم. نتیجه چی شد؟
    شیخ مهدی کروبی نتونست اعتراض گسترده ای بکنه و احمدی نژاد رییس جمهور شد و 4 سال خون مردم رو مکید بدون اینکه جرات بکنن دم از اعتراض بزنن. نرخ مشارکت اون سال هم چیزی حدود 50-60% اعلام شد و ...
    سال 88 همه رفتیم رای دادیم اما رای ما شمرده نشد و بعد از اون اعتراض شد و خواست مردم رو شد. مردم مسالمت آمیزترین اعتراض رو 25 خرداد 88 نشون دادن. نتیجه چی شد؟
    رییس جمهور امریکا تصمیم گرفت بجای صحبت با رهبر با مردم صحبت بکنه
    همه دنیا فهمیدن مردم ایران وحشی نیستن و ایران جامعه مدنی داره
    مردم بعد از سال 78 اولین بار طعم اعتراض به حکومت رو چشیدن
    جنبش سبز به وجود اومد و خیلی چیز عوض شد
    از همه مهمتر «مشروعیت رژیم به کلی زیر سوال رفت»
    میخوام بگم با رای ندادن چیزی از رژیم کم نمیشه. رژیم همیشه 40-50% رای دهنده داره. چیزی که ما با رای ندادن میبازیم 4 سال اقتصاد و معیشت و آزادی نسبی اجتماعی و ... است
    چیزی که رژیم میبازه هیچی نیست. چیزی که ما بدست میاریم بدبختی و فلاکت و رادیکال شدن فضا و خفقان بیشتر و اینترنت ملی و نفت در برابر غذاست
    چیزی که رژیم بدست میاره روی کار آوردن مرد مورد نظر خودش بدون هیچ هزینه ایه
    هزینه هر دو طرف صفره.
    حالا اگر ما رای بدیم، هزینه ما همچنان صفره (تا وقت رای گیری) اما هزینه رژیم برای اعلام نتایج خلاف واقع میره بالا (حداقل ریزش نیروئه).
    چیزی که شانس بدست آوردنش رو داریم وضعیت نرمال حداقل نه تخریبی. روابط بین المللی نسبتا بهتر (میتونید ببینید در گذشته وزیر خارجه همسو با دولت انتخاب میشه و مذاکرات مهم مثل هسته ای و آمریکا همسو با دولت بوده). کم شدن تحریمها. یا در صورت تقلب شانس یه اعتراض مدنی درست و حسابی رو داریم.

    ضمنا آقای واحدی عزیز ما داریم توی این کشور زندگی میکنیم حداقل 4 سال دیگه. چاره ای بجز امید نمیتونیم داشته باشیم

    پاسخحذف
  10. من در 3 پست وبلاگم به دلایل عدم شرکت در انتخاباتم اشاره نموده ام که شما نیز نظر بدهید خرسند خواهم شد http://reviewer-1.blogspot.com/
    ولی
    مطلبی که امشب به ان فکر میکردم این است که حاکمیت نیز در برپایی این موج برای حسن روحانی در حال نقش افرینی است و انها نیز می خواهند حسن روحانی موفق به جلب نظر سبزها در ایران شود. و این به دلیل ان است که اینگونه رهبری جدید برای این گروه تراشیده میشود که دیدگاه و کارکردی کاملا امنیتی دارد و از سویی حرکت های جنبش سبز را بتواند در اینده حساس کشور مدیریت کند

    پاسخحذف