۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

از « راه یافتگان » مجلس هفتم تا «‌گماشتگان » مجلس نهم


هشتم خرداد ماه ۹۱

روز چهارم اسفندماه ۸۲ و در حالی که تنها سه روز از انتخابات مجلس هفتم گذشته بود سرمقاله خود در « آفتاب یزد» را به بررسی آماری نتایج دو انتخابات مجلس که در یک فاصله چهار ساله بر گزار شده بود اختصاص دادم . نخستین انتخابات ، روز بیست و نهم بهمن ماه ۷۸ ، منجر به تشکیل مجلس ششم شد و دومی روز اول اسفند ماه ۸۲ و توسط دولت خاتمی برگزار گردید که نتیجه آن تشکیل مجلس هفتم بود . (بخشی از آن مقاله را در ذیل همین یادداشت می گذارم *). مهم ترین نکته در آن یادداشت آن بود که برای نخستین بار عنوان « راهیافتگان به مجلس »‌را برای اعضای مجلس انتخاب نمودم که بعد ها بسیاری از اصلاح طلبان این عبارت را تکرار کردند . استفاده از این عنوان برای اعضای مجلس ، متأثر از اظهار نظر مشترک خاتم و کروبی در نامه به شیخ احمد جنتی بود . این نامه دقیقاً یک ماه قبل از سر مقاله چهارم اسفند ۸۲ آفتاب یزد منتشر شد و در بخشی از آن ضمن اعتراض به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای مستقل و اصلاح طلب آمده بود : « رد صلاحیت ها به گونه ای بوده که در یکصد ونود کرسی از مجموع دویست و هفتاد کرسی ، امکان هیچگونه رقابتی وجود ندارد » . مفهوم این اظهار نظر دو تن از عالی ترین مقامات کشور نشان می داد که « یکصد و نود نفر از اعضای مجلس هفتم ، قبل از برگزاری انتخابات تعیین و به مجلس راه یافته اند ».
هشت سال پس از تلاش برای اعزام « از پیش راه یافتگان » به مجلس هفتم ، نمایش انتخاباتی مجلس نهم در حالی برگزار شد که اغلب اصلاح طلبان و نیروهای مستقل ، آن را تحریم کردند . از دو نویسنده نامه سال ۸۲ به « نمیر المؤمنین جنتی » هم یکی در زندان رهبر است و دیگری به خاطر شرکت در نمایش انتخاباتی ، انتقادات فراوان به جان خرید و نهایتاًرأی او به جمهوری اسلامی در صندوق روستایی دماوند ، باطل اعلام شد. امابا همه حرف و حدیث هایی که پیرامون انتخابات مجلس هفتم وجود داشت فاصله آن انتخابات با آنچه روز دوازدهم اسفند سال ۹۰ بر گزار شد به اندازه فاصله جایگاه حکومتی شیخ شجاع ـ کروبی ـ در این هشت سال است یعنی فاصله کرسی ریاست مجلس تا زندان رهبر! جایگاه کسانی هم که اکنون به مجلس اعزام شده اند به همان اندازه تغییر کرده و از « راهیافتگی » به « گماشتگی » رسیده است . نخستین نشانه این گماشتگی را می توان در بی ارادگی آنها برای انتخاب رئیس گماشتگان مشاهده کرد . دو روز قبل ، رسانه های خبری حکومتی ، از رأی حدود یکصد و پنجاه نفر از گماشتگان به لاریجانی برای تصدی ریاست خود خبر دادند . دیروز ، اعلام شد که « حداد عادل ، تنها کاندیدای اصولگرایان برای ریاست مجلس است و یکصد وسی و دو رأی آورده است »‌و امروز ، علی لاریجانی با ۱۷۳ رأی به کرسی ریاست تکیه زد تا ضمن انجام وظیفه اصلی برای تسویه حساب با احمدی نژاد، هر گاه لازم باشد اوامر رهبر را به نمایندگان ابلاغ نماید. ظاهراً بیش از همه ، شیخ احمد سالک ـ یار نزدیک مهدوی کنی ـ « هم گماشتگان » خود در مجلس نهم را می شناخت که پس از رأی گیری روز یکشنبه هفتم خرداد ماه برای انتخاب حداد عادل به ریاست ، با حالتی التماس گونه از همه آنها خواست « روز هشتم خرداد هم به این رأی خود پایبند باشند ».
توصیه می کنم به حرمت عنوان « نمایندگی مردم در مجلس » ، کسانی را که صندلی های مجلس را به ناحق اشغال کرده اند « گماشتگان مجلس نهم » بنامیم و در همه گفته ها و نوشته های خود از این عنوان برای آنها استفاده کنیم .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بخشی از سر مقاله چهارم اسفند ماه ۸۲ آفتاب یزد
..دو جناح عمده سیاسی کشور می توانند کماکان به غفلت های خود ادامه دهند . عده ای از اصلاح طلبان می توانند عدم شرکت نیمی از مردم در انتخابات و کاهش عبرت انگیز آرای « راهیافتگان » به مجلس را ناشی از عدم حضور خود درانتخابات تلقی کنند و شکست رقیب را آرزو نمایند ؛ همان چیزی که از سخن و رفتار برخی محافظه کاران در سالهای ۷۶و ۷۸ بر داشت می شد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر